Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.10.2008 17:40 - мАсло или маслО
Автор: drugi Категория: Технологии   
Прочетен: 24564 Коментари: 11 Гласове:
-1

Последна промяна: 10.10.2008 20:46

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Никога не съм имал съмнения как се изговаря думата масло. Всички хора в Габрово неизменно я произнасят  с ударение на А - масло. Промяната на ударението - масло я бях чувал по тлевизията - главно, когато журналист интервюира минувачите от София - някои от тях казваха масло.
Когато дойдох да живея в Пловдив, приятелите ми започнаха да ми обръшат внимание, че не говоря правилно и една от думите, които ми дадоха като пример беше точно масло. 
Водих люти спорове по този въпрос, като им превеждах аргумента на д-р Илиев, че масло е шопизъм (диалект от южните и западните околности на София, който проника все по-широко). В подкрепа на моята теза е и факта, че говорителите по Българското национално радио и Българската национална телевизия произнасят думата както е в Габрово - масло. 
Отнесохме спорът е към Правописния и правоговорен речник на Българския книжовен език. Той също подкрепи моята теза. Приятелите обаче изригнаха - речника бил стар - там било написано както е било по стария начин...... Проверихме по-съвременен речник, само че ..... оказа се, че в три различни речника (на три различни издателства) е написано по три различни начина: масло , масло и като дублети. Този резултат може би беше добър начин да стигнем до консенсус - да кажем, че са дублети, стискаме ръцете и ... толкова. 
Само че аз съм убеден, че съм прав и не се поблазних от тази възможност. Обявих, че тъй като речниците не са официално издание на БАН, а са публикувани от други издателства, написаното там не може да бъде прието за истина - няма санкцията на учените. 
Продължих моето проучване - вече в лингвистични среди. Пробвах в след приятелите филолози в Пловдив. Те обаче ми казаха, че не съм прав, но не можаха да се аргументират защо. После се обърнах към филолози от Великотърновския университет (братовчедка ми е възпитаник на този ВУЗ). Тук получих по-интересна информация: навремето, когато се решавало кой диалект да бъде избран за книжовен език, учените след дълги разисквания решили да бъде този, който се говори в Северна Централна България. Т.е. правилно е моето произношение. 
А все по-широкото произнасяне на масло, според мен показва как шопизмът превзема  българското произношение. В потвърждение на това забелязвам, че и други думи започват все по-често да се произнасят преиначено: злато, вино и т.н.



Тагове:   масло,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - naz
10.10.2008 18:01
...някой си тъп професор пил навремето 2 ракии и решил кое било правилно и кое не и сега ще ми казват на мене кое било правилно щот някой си бил решил...според мен правилното е маслО и....... тИлИвИзУр !!!
цитирай
2. reason - :-)
19.10.2008 09:17
Живях в Ямбол, беше мАсло. Заживях в София, стана маслО. Честно казано, това ми е последния проблем :-)
цитирай
3. анонимен - проба
30.10.2008 11:38
дайте да видим какво става в множествено число. как ще кажете - мАслата или маслАта ? Или членувано - мАслото или маслОто ? В пловдив му казваме маслО. И най-важното е да го има на филията.
цитирай
4. drugi - ами да видим
31.10.2008 16:35
А какво става ако кажем мАслен, или пък маслЕн е по правилно. Не мисля, че това е най-правилния начин да се провери къде трябва да бъде ударението. :)
цитирай
5. анонимен - хм..
22.11.2008 19:04
Този спор съм го водил с приятели в София - аз съм от Стара Загора и винаги съм го произнасял като мАсло; в София ме убеждаваха, че между мАсло и маслО имало смислова разлика: машинно мАсло, но краве маслО. Така и не ме убедиха за смисловата разлика, така че компромисно се разбрахме да ги считаме за дублети...
цитирай
6. drugi - и при мен се опитаха да минат с този номер
23.11.2008 12:52
Но, базирайки се на речниците на БАН, категорично отказвам да приема дублетните форми, като опция.
цитирай
7. анонимен - Те в Габрово и мазътъ, и главътъ, и ...
23.01.2009 01:45
Те в Габрово и мазътъ, и главътъ, и ракътъ, и тилифон, и айде стига толкова. 5 години там учих........ в Пловдив пък казват пидисе, и пипируда . аххахахах
цитирай
8. анонимен - Чича, и в Бургас се казва маслО. И ...
02.07.2009 18:20
Чича, и в Бургас се казва маслО. И точно щото неграмотните говорители почват да го казват мАсло, значи това е грешното/шопското.
цитирай
9. анонимен - Re: Атаман
22.01.2011 08:19
Разбира се ,че е мАсло!Стига с тия шопски диалекти.Да,ние 4/5 от населението на България говорим с търновския диалект,който е приет за основа на книжовния български език.Редукцията на "е " в "и" -пидисе,вместо педесе,както е написана
е характерна и за руския и за английския езици.В Габрово и Търново също произ-
насят "и" вместо написаното "е" и въобще цяла България без шопските окръзи.
Нека защитниците на шопския диалект като книжовен ми кажат как произнасят думите кукувица,аптекар,увреден ит. н.и т. н.,безброй са примерите.А налагането им като дублетни форми е заради доминиращото присъствие
на шопскоговорящи журналисти в централните медии.На тези,които не са съгласни с мен им предлагам да поиграем на играта:"Как е правилно да се каже...",да кажем в скайпа,за да нямат възможност да разгръщат речници.
цитирай
10. анонимен - Аз съм преживял същото! Сигурен ...
28.08.2011 16:26
Аз съм преживял същото! Сигурен съм, че думата е мАсло и цял живот съм я произнасял така. Но когато отидох да живея в Пловдив, всички ме обиждаха на "селянин". Предлагам ти да ги попиташ и за думата "шкурка". Всичко ще започне отначало :)
цитирай
11. mais - МаслО или мАсло
23.03.2018 11:38
Не сте попадали на речник от преди 9.IX. В един такъв правописен и правоговорен речник открих , че маслО и мАсло са два различни продукта. Когато кажеш маслО, се има предвид продукт за смазка и ли нефтопродукт - машинно маслО или земно маслО. А мАслото е за ядене.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: drugi
Категория: Хоби
Прочетен: 2092465
Постинги: 824
Коментари: 2291
Гласове: 2201
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Блогрол