Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.08.2012 14:26 - Фарове през деня - реверанс към джобовете на КАТ
Автор: drugi Категория: Хоби   
Прочетен: 3155 Коментари: 3 Гласове:
2

Последна промяна: 14.08.2012 17:18

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Преди да съм започнал да пиша по темата искам да поясня, че поводът да затракам по клавиатурата не са най-новите изменения в ЗДвП, а глобата, която платих в Румъния и "подаръкът", който ми изискаха в Черна Гора.
Като интензивен шофьор, признавам прагматичността на шофирането на фарове и приветствам въвеждането като задължение в закона. Но ...  с едно голямо "но".
Всяко едно правило, за да бъде ефективно, трябва да е придружено с адекватна за нарушаването му санкция.
Категорично мога да заявя, че карането на загасени фарове през деня, е по-малко опасно от изпреварването на забранено, например. 
Всъщност, карането без запалени светлини през деня, не носи никаква опасност за никой участник в движението. По-точно е да се каже, че фаровете помагат за безопаността. В тази връзка (като юрист), не мога да си обясня какви
са тези фантастични глоби, които са "нацвъкали" из целия Балкански полуостров... И колкото повече мисля, толкова повече започвам да "прегръщам" идеята, че това е реверанс от държавата към събиращите пари на пътя.  
Съвършено нормално е понякога, като тръгваш, да се улисаш и да забравиш да си пуснеш фаровете. И адекватната реакция на пътна полиция в цивилизована държава е да те спрат и да ти обърнат внимание, за да си ги пуснеш. Айде, ако държавата е много зла, и с "драконовски" закони, могат да ти вземат 5 до 10 лева административна глоба (имам предвид глоба, а не "почерпка"), колкото да ти стои като "обеца на ухото" и да си по-внимателен, като потегляш.
Но глоби като 32 лева (в Румъния - преди две години) и 30 евро (или "почерпка" 10 евро в Черна Гора) са стимул за "пътна полиция" (тъй като това нарушение не се регистрира, както е с превишената скорост) да стоят "на пусия" и да събират в касичките. 

Какво имам предвид:
Румъния
През 2010 година с братовчед ми се разходихме от Русе до Букурещ. Навръщане в някаква неизвестна точка от земното кълбо ни спря един полицай и ни обясни, че сега ще си платим, защото сме без фарове. Като юрист приех без да буйствам и като възпитан човек, се извиних затова, че съм нарушил правилата. Само че фуражлията глевно си изпъчи долната устна и разпореди да отида към колата. Какво да се прави, нали бях "нарушител" (а правилата са за всички), отидох. По пътя добронамерено обърнах внимание на унформения, че хората, които минават покрай нас със загасени фарове в никакъв случай не са по-малко от 75%. Чичката се изхили и ми каза "аааа, не знам, аз нищо не съм видял, теб видях, теб спирам". Тогава ми стана ясно, че на румънските катаджии не им дреме за закона, а за подаръка. Като разбра, че няма да платя (след като с братовчед ми няколко пъти използвахме международната дума "корупция") оня сложи сърдитата гримаса и ми написа акт. Като нагло ми обясни, че той бил милостив, защото в България, като те спре "Пътна полиция" и казвали "50 лева"... 
След това в Русе в рамките на  3 часа чух над 20 подобни истории, като разбрах, че даже съм минал "тънко".
Черна Гора
Както се похвалих, ходих до Сараево за мача на "Левски".
И нали съм изследовател по природа, минах през обиколни път: Македония, Гърция, Албания, Черна Гора, Хърватско и оттам в Босна и Херцеговина. (Малка вметка, че габровщината ми помогна така да организирам нещата, че най-много пари да дам за гориво, а всичко друго го бях  оптимизирал перфектно откъм разходи).
На излизане от Подгорица (столицата на Черна Гора) ме спря полиция, каза ми, че трябва да карам на фарове и ме извика при патрулката. Там един безкрайно усмихнат служител под пагон ми обясни, че глобата е 30 евро и че трябва да отида до пощата, където да платя и да се върна при тях. Проклинайки наум, че имат такава висока глоба за такова безобидно нарушение, се извиних, че съм нарушил правилата и се подготвих психически за сериозния разход. Нали съм юрист и изпитвам уважение към правилата нищо не можех да направя, освен да понеса предвидената отговорност (макар и прекалено сурова) за тяхното "погазване". Но "катаджията" не бързаше. Държейки ми книжката, около 40 пъти ми каза "Станев, какво ще те правим, Станев?". Прозвуча ми като молба за подарък, но не си направих устата - едно, че не е хубаво, а и все пак бях в друга държава и като едното нищо можеше нарочно да ме провокират и да ме бутнат в ареста за опит за подкуп на длъжностно лице. Само че приятелския поглед стана по настоятелен и "препоръча" да вляза в колата. Вътре ме погледна в очите и ме пита отново "Какво ще те правим, Станев?". Предпазливо питах "Ами ... какво да правим?". Усмивката стана по-широка и ме пита
"За пиво ли?". И на моя "възхитено-учуден" поглед препоръча "Ама тайна ще пазиш". Тайна реших да пазя до границите на Черна гора, а пивото ми излезе 10 евро ...

И какъв ми е изводът от всичко това. Сериозна глоба за шофиране без светлини през деня представлява или:
1. Законодателен реверанс към местната "пътна полиция" - с оглед получаване на нерегламментирани цифри "за пиво".
        ИЛИ
2. Недоглеждане и недообмисляне на санкцията, която води до същия резултат.

Искрено се надявам, а и като български юрист вярвам, че измененнието в нашия ЗДвП не е по първата причина. И се надявам, че нашите пътни полицаи, ще имат уважението на униформата и няма да използват това недоглеждане, за да се излагат кат други свои колеги. 
Министърът Цветнов изглежда като човек, който има сериозно уважение към работата, с която се е захванал. Затова се надявам, че стргостта, която демонстрира към закононарушителите, няма да бъде по-малка към тези МВР кадри, които си позволяват да се гаврят с униформата. 



Гласувай:
2



1. анонимен - Фарове през деня....
09.08.2012 22:08
Пълним джоба на Бойковия приятел В.Златев!Стига се прави на интересен!
цитирай
2. aidriell - не
12.08.2012 11:50
реверанс към всички олигофрени които пулнят моргите невидели че кола идва да ги смаже
цитирай
3. drugi - Това за В. Златев беше тъпо
14.08.2012 17:28
Наскоро наистина четох, че като караш на фарове горяло с не знам си колко стотни повече. Само че аз като карам в огарниченията, колкото и фаове да съм пуснал, пак разходът ми ще бъде по-нисък от антобойковците, които псуват държавата и карат с мръсна газ.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: drugi
Категория: Хоби
Прочетен: 2090924
Постинги: 824
Коментари: 2291
Гласове: 2201
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Блогрол